LXXIX koncert z cyklu Wielka Muzyka w Małej Auli

200 kantat Bacha na 200-lecie Uniwersytetu Warszawskiego uświetniło LXXIX koncert cyklu Wielka Muzyka w Małej Auli. To już ostatnie w tym roku wykonanie dzieł kompozytora w ramach cyklu Bach 200 UW.

Muzyka, która wybrzmiała w przeddzień Święta Politechniki Warszawskiej, stała się zapowiedzią wydarzeń wpisujących się w krajobraz naukowej i historycznej spuścizny blisko stuletniej tradycji naszej Uczelni. Koncert utworzył zatem swoisty most łączący rocznicowe obchody Politechniki Warszawskiej i Uniwersytetu Warszawskiego.

Koncert 200 kantat Bacha na 200-lecie Uniwersytetu Warszawskiego

Koncert 200 kantat Bacha na 200-lecie Uniwersytetu Warszawskiego

Podczas LXXIX odsłony cyklu Wielka Muzyka w Małej Auli, zgromadzeni goście mieli okazję wysłuchać utworów Jana Sebastiana Bacha w wykonaniu Chóru Akademickiego Politechniki Warszawskiej z towarzyszeniem orkiestry barokowej Ensemble Hyacinthus. Niezapomnianych wrażeń dostarczył również występ trzech znakomitych solistów: Jana Jakuba Monowida (kontratenora), Aleksandra Kunacha (tenora) i Tomasza Piętaka (bas). Chór wystąpił pod dyrekcją Dariusza Zimnickiego, który tego dnia obchodził jubileusz dziesięciolecia pracy z zespołem.

Dyrygent Dariusz Zimnicki podczas LXXIX koncertu z cyklu Wielka Muzyka w Małej Auli

Dyrygent Dariusz Zimnicki podczas LXXIX koncertu z cyklu Wielka Muzyka w Małej Auli

Zaprezentowany repertuar objął wybrane utwory z 200 kantat skomponowanych m.in. dla kościoła św. Tomasza w Lipsku. Usłyszeliśmy zatem BWV 45  Es ist dir gesagt, Mensch, was gut ist, BWV 46 Schauet doch und sehet, obirgendein Schmerz sei oraz BWV 142 Uns ist ein Kind geboren.

Fotogaleria wydarzenia

Czym jest kantata?

Kantata – niesceniczna forma muzyki wokalno-instrumentalnej; najczęściej rozbudowana, wieloodcinkowa; wykorzystująca różne gatunki tekstów literackich, mające różne funkcje. Ukształtowała się, podobnie jak oratorium i opera, na początku epoki baroku. Była szczególnie popularna w XVII i XVIII wieku. Kompozytorzy: J.S. Bach, A. Scarlatti, G. P. Telemann (źródło: Wikipedia).

Koncert zorganizowano  przy udziale Fundacji Uniwersytetu Warszawskiego, Biura Promocji UW we współpracy z Politechniką Warszawską i Instytutem Muzykologii UW, pod patronatem medialnym Programu 2 Polskiego Radia. Koncerty cyklu „BACH 200 UW” w latach 2013–2015 odbywają się dzięki wsparciu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Podobny materiał:
Wywiad z Dariuszem Zimnickim - Dyrygentem Chóru Akademickiego Politechniki Warszawskiej