Sukces studentów Politechniki Warszawskiej na Shell Eco-marathon 2019

Zespół SKAP 2 z Politechniki Warszawskiej zajął 5. miejsce w kategorii miejskich konceptów spalinowych w konkursie Shell Eco-marathon 2019 na najbardziej wydajny energetycznie bolid zbudowany przez studentów ze światowych uczelni.

Konkurs Shell Eco-marathon odbył się w dniach 1-5 lipca br. w ramach festiwalu Make the Future Live na torze Mercedes Benz World pod Londynem. Młodzi inżynierowie zmierzyli się w wyścigach: Mileage Challenge, czyli jeździe na najdłuższy dystans przy jak najmniejszym zużyciu energii oraz w Mistrzostwach Świata Kierowców, tzw. Drivers’ World Championship, w którego celem było wyłonienie najszybszego na świecie kierowcy energooszczędnego pojazdu. W finale konkursu poświęconego efektywności energetycznej zwyciężył zespół Green Team Twente z Holandii.

W zawodach wzięło udział ponad 1500 studentów i uczniów kierunków inżynieryjnych z 28 krajów. Skonstruowali oni 140 energooszczędnych pojazdów, które budowali przez ostatnie 12 miesięcy. Podczas Shell Eco-marathonu starali się pokonać jak najdłuższą trasę przy wykorzystaniu ekwiwalentu 1 litra paliwa lub 1 kilowatogodziny. Konkurs odbywał się w dwóch kategoriach - pojazdy prototypowe (Prototype) oraz miejskie samochody koncepcyjne (Urban Concept). Zespoły wykorzystywały trzy różne technologie paliwowe: napęd spalinowy, elektryczny i wodorowy. W konkursie udział wzieło 5 polskich drużyn.

W kategorii bardziej konwencjonalnych miejskich samochodów koncepcyjnych francuski zespół TIM UPS INSA z Uniwersytetu INSA de Toulouse pobił rekord jazdy pojazdem z napędem elektrycznym. Pokonał dystans 234,3 km na jednej kWh. Nagrodę dla konstruktorów pojazdów spalinowych otrzymał zespół DTU Roadrunners z Politechniki Duńskiej, który przejechał 429,4 km na jednym litrze paliwa.

Zespół ze Studenckiego Koła Aerodynamiki Pojazdów, działający przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej zajął 5. miejsce, pokonując 188 km na jednym litrze benzyny. Z kolei Holenderski zespół Green Team Twente z Uniwersytetu w Twente zwyciężył natomiast w kategorii napędu wodorowego, osiągając 242,5 km/m3.

W kategorii Prototype wystartowały pojazdy futurystyczne. Francuski zespół Microjoule-La Joliverie z Lycee Saint-Joseph La Joliverie pokonał największą odległość w zawodach, osiągając 2735 km bolidem napędzanym benzyną. Konkurująca z francuskim rekordzistą z 2010 roku drużyna z Politechniki Łódzkiej pokonała 716 km na 1 l tego paliwa. Niemiecki zespół ThaiRe-H2-Racing z uczelni Hochschule Stralsund zwyciężył w kategorii pojazdów wodorowych, pokonując odległość 1082,8 km/m3. W kategorii pojazdów elektrycznych wygrał hiszpański zespół ze szkoły średniej Eco-Dimoni z I.E.S Cotes Baixes, osiągając 888,8 km na 1 kWh, natomiast drużyna z Politechniki Śląskiej przejechała 183 km na 1 kWh.

W Mistrzostwach Świata Kierowców najwyższe miejsce na podium przypadło Green Team z Uniwersytetu Twente w Holandii.

Więcej w artykule "Studenci i uczniowie osiągają nowe poziomy efektywności energetycznej na Shell eco-marathon 2019".

Powiązane materiały: 

Udany debiut Kropelki 2.0 na Shell Eco-marathon Challenger
Międzynarodowy sukces studentów Politechniki Warszawskiej na Shell Eco-marathon

Źródło: www.shell.pl
Zdjęcie: SKAP