Identyfikacja wizualna Politechniki Warszawskiej w Galerii Wzornictwa Polskiego

15 grudnia 2017 roku Muzeum Narodowe w Warszawie otworzyło długo wyczekiwaną Galerię Wzornictwa Polskiego. Jednym z eksponatów jest prezentacja Systemu Identyfikacji Wizualnej Politechniki Warszawskiej. Projekt można oglądać w galerii w postaci animacji.

Politechnika Warszawska wprowadziła nową identyfikację wizualną w listopadzie 2016 roku. Za koncepcję i wdrożenie projektu odpowiadało studio Podpunkt, na czele z Emilką Bojańczyk, dyrektor artystyczną studia i autorką koncepcji.

O Systemie Identyfikacji Wizualnej PW pisały m.in. amerykańskie „Brand New” (portal, który opisuje zmiany identyfikacji największych marek na świecie), niemiecki „Pages Magazine”, chińskie „Chois Gallery” czy niemiecki blog „We and the color”. Identyfikacja otrzymała także nagrodę Instytutu Wzornictwa Przemysłowego - Dobry Wzór 2017.

Kolejne wyróżnienie dla projektu przyszło niespodziewanie z Muzeum Narodowego w Warszawie, które 15 grudnia 2017 roku otworzyło długo wyczekiwaną Galerię Wzornictwa Polskiego. Animacja obrazująca zakres zmian w identyfikacji Politechniki Warszawskiej została wyłoniona przez kuratorów Galerii Wzornictwa Polskiego i stała się eksponatem wystawy. W galerii prezentowane są najważniejsze zjawiska w polskim wzornictwie od początku XX wieku, a identyfikacja Politechniki Warszawskiej zaistniała wśród ikon polskiego wzornictwa, reprezentując współczesne oblicze polskiego designu.

- Nasza obecność w Galerii Wzornictwa Polskiego to ogromne wyróżnienie - podkreśla prof. Janusz Walo, Prorektor ds. Studenckich Politechniki Warszawskiej. - Minął już ponad rok od wprowadzenia Systemu Identyfikacji Wizualnej i nowego znaku Politechniki Warszawskiej. Wiele pozytywnych komentarzy na temat tej zmiany płynie z innych uczelni, a także ze środowiska grafików. Docenienie naszego rebrandingu przez kuratorów wystawy to potwierdzenie, że w tym obszarze idziemy w dobrym kierunku.

Identyfikacja Politechniki Warszawskiej wychodzi poza sam symbol graficzny. To rozbudowany język wizualny: przewidujący budowanie zręcznych i hasłowych komunikatów, które pozwalają uczelni prezentować ważne wartości i budować silną markę na świecie.

Identyfikacja dzieli się na linię marketingową oraz uroczystą i obejmuje swoim zasięgiem wszystkie jednostki uczelni. Powstał system, który pozwala wydziałom i instytucjom związanym z PW zachować historyczne korzenie, przy jednoczesnej spójności wizerunkowej z resztą uczelni.

- Wyzwaniem w tym projekcie było stworzenie systemu, który będzie odpowiadał potrzebom tak rozbudowanej, niejednorodnej, skomplikowanej instytucji - mówi Emilka Bojańczyk, autorka koncepcji, dyrektor kreatywny studia Podpunkt i agencji digitalowej Superskrypt. - Identyfikacja jest narzędziem używanym zarówno wewnętrznie, przez społeczność PW, jak i w komunikacji zewnętrznej, skierowanej do kandydatów, partnerów, warszawiaków. Musi się więc sprawdzać zarówno na oficjalnych pismach, okładce pracy dyplomowej, jak i na plakacie uczelni czy stoisku podczas targów edukacyjnych. To, że tak różne grupy z powodzeniem sięgają po tę identyfikację i na jej podstawie budują swój własny przekaz, jest sygnałem, że się udało.

W Galerii Wzornictwa Polskiego pokazane są najciekawsze prace polskich projektantów z różnych epok i środowisk: od stylu zakopiańskiego, przez Stowarzyszenie Warsztaty Krakowskie, Spółdzielnię Artystów Plastyków „Ład”, modernistów z kręgów Praesensu i różnorodne projekty okresu powojennego, aż po najlepsze przykłady współczesnego polskiego designu.

Źródło: BPI PW
Zdjęcie w zajawce: Studio Podpunkt